Do czego służy Google Tag Manager?

W kategorii Analityka dnia 2020-07-15

Google Tag Manager - niezbędnik analityka

Kto do tej pory nie używał tego narzędzia wiele stracił. W wielkim skrócie, dzięki GTM można umieszczać na stronie fragmenty kody (tag), którego zadaniem jest - no właśnie, praktycznie wszystko co możemy sobie wymyśleć. W narzędziu znajdziemy pewien zestaw tagów wbudowanych, oraz takie, które możemy sami skonfigurować.

W większości nasza praca będzie polegać na odpowiednim konfigurowaniu tagu: Google Analytics. Dzięki niemu możemy za pomocą odpowiednich reguł "mówić" co i gdzie chcemy mierzyć.

Najpopularniejsze reguły

Żby uruchomić tag należy systemowi wskazać regułę. Podstawowe reguły z jakich możemy skorzystać to między innymi:

  • wyświetlenie strony,
  • kliknięcie w link,
  • kliknięcie w cokolwiek,
  • głębokość przewijania,
  • przesłanie formularza,
  • widoczność elementu,
  • zdarzenia niestandardowe.

Dla każdej z tej reguł możemy określić, kiedy ma zostać wykonana. Do tego używamy zmiennych takich jak:

  • klasa elementu,
  • id elementu,
  • cel,
  • tekst,
  • URL,
  • ID formularza.

Łącząc reguły i zmienne możemy w łatwy sposób ustawić, jakie zdarzenia na stronie mają trafić do Google Analytics.

Prawie nieograniczone możliwości

Jeśli nie wystarczają nam reguły i zmienne wbudowane, nic nie stoi na przeszkodzie aby stworzyć własne. Wystarczy odrobina JavaScript lub nawet biblioteki jQuery, żeby skonfigurować dowolne zdarzenia na stronie. Dzięki temu, możemy dokładnie sprawdzać, co dzieję się w naszej witrynie.